Dotacja na założenie firmy – sposoby dofinansowania firm

0
46

Wielu młodych przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek, ma niemały problem ze znalezieniem źródła finansowania swojej działalności – tylko nieliczni dysponują odpowiednimi środkami, by prowadzić działalność wykorzystując do tego jedynie własne zasoby. Na szczęście brak zdolności do samodzielnego finansowania startu biznesu wcale nie oznacza, że przedsiębiorca nie może wejść na rynek. Niezwykle pomocna w tym przypadku okazać się może dotacja na założenie firmy.

Kredyty na prowadzenie działalności

Jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na finansowanie działalności przedsiębiorstwa są kredyty. Jednak warto przy tym wiedzieć, że różni się on dość znacząco od klasycznych kredytów, zaciąganych na potrzeby własne, a nie na prowadzenie działalności. Otrzymując kredyt, przedsiębiorca nie musi wykazywać kosztów ani przychodów. Po dokonaniu zakupu towaru czy jakichkolwiek innych niezbędnych do prowadzenia działalności środków, na podstawie zabranych faktur przedsiębiorcy przedstawiona zostaje wartość jego zobowiązania wobec placówki udzielającej kredytu, wraz z należnymi odsetkami za jego udzielenie. Zgodnie z przepisami, bank ma prawo zastrzec sobie częściową własność środków sfinansowanych z kredytu (najczęściej stopień własności nie przekracza 49%). W praktyce wiąże się to z tym, że dokonywać odpisów amortyzacyjnych od ogólnej wartości środka trwałego, a jedynie od tej części, której jest właścicielem.

Dotacje na prowadzenie działalności

Wielu rozpoczynających swój biznes przedsiębiorców ma możliwość z dofinansowania swojej działalności poprzez dotacje. Tu możliwości są dwie – w zależności od wybranego przypadku, skorzystać można ze środków pochodzących z budżetu państwa bądź UE. Każda dotacja uznawana jest za przychód firmy, jednak nie jest ona objęta zwolnieniem z opodatkowania, co w praktyce oznacza, że przedsiębiorca pozyskanych dotacji nie musi przedstawiać jako swojego dochodu. Ze względu na brak opodatkowania przedsiębiorca nie może przedstawiać zakupu środków opłaconych z dotacji jako swoich kosztów podatkowych.

Leasing jako bezgotówkowa forma finansowania działalności

Nie zawsze na początku działalności niezbędna jest gotówka. Równie często początkujący przedsiębiorca potrzebuje sprzętu czy miejsca, w którym mógłby prowadzić swoją działalność. W takim przypadku jedną z możliwości na pozyskanie niezbędnych doprowadzenia firmy warunków może być leasing. To, czy przedsiębiorca będzie mógł w kosztach ująć leasing, czy też nie, zależy przede wszystkim od tego, z którego typu skorzysta (leasing finansowy czy leasing operacyjny). Co istotne, leasingowi podlegają nie tylko rzeczy ruchome, ale również grunty czy nieruchomości, co jest niezwykle istotne przy niektórych formach prowadzenia działalności. W przypadku leasingu operacyjnego rzecz leasingowana pozostaje przez cały okres leasingu własnością firmy leasingującej. Oznacza to, że przedsiębiorca nie może odliczać od niej amortyzacji. Z kolei leasing finansowy sprawia, że rzecz leasingowana niemal od samego początku stanowi własność przedsiębiorcy, a więc śmiało może być wpisywana przez niego na listę środków trwałych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here